Khamis, 4 Ogos 2011

BUKU KONSEP NEGARA KEBAJIKAN AKAN DI LANCAR ESOK

PAS akan mencipta satu lagi catatan sejarah apabila berkesempatan melancarkan sebuah buku yang bukan sahaja amat berguna kepada parti, tetapi juga kepada seluruh lapisan rakyat negara ini, melewati batasan kaum dan agama.

Pelancaran Buku Konsep Negara Berkebajikan karangan Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang itu akan disempurnakan oleh Mursyidul Am PAS yang juga Menteri Besar Kelantan Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Setiausaha Akhbar kepada Presiden PAS, Mohd Nasaie Ismail menjelaskan, majlis bersejarah dan ditunggu-tunggu sekian lama oleh orang ramai di seluruh negara itu akan berlangsung di perkarangan Stadium Sultan Muhammad di Kota Bharu, Kelantan, mulai jam 9.30 pagi esok.

Menurut beliau, buku karangan Presiden PAS itu mengandungi konsep negara berkebajikan berdasarkan panduan Al-Quran dan sirah Nabi saw.

turut dijelaskan ciri-ciri Negara Berkebajikan dan perbezaan di antara Negara Berkebajikan (Nation Of Care and Opotunity) dengan Negara Kebajikan (Walfare State) bawaan Barat.

"Di dalam buku itu turut dijelaskan tentang kaitan Negara Berkebajikan dengan Buku Jingga dan menifesto PAS tahun 2008,".

Ciri-ciri Negara Berkebajikan, menurut beliau, berlawanan dengan Negara Kebajikan iaitu negara keangkuhan sebagaimana diamallkan di negara kita hari ini.

"di dalam buku itu juga terdapat pelbagai aspek lain lagi yang turut digarap oleh Tuan Guru Presiden PAS yang amat perlu dibaca oleh setiap rakyat negara ini,".

Buku tersebut boleh didapati oleh orang ramai di pasaran selepas majlis pelancarannya pagi esok.